Dit doet een Service Technicus bij Dynniq Mobility

Bij Dynniq werken we aan uiteenlopende projecten in verschillende speelvelden: van verkeersregelinstallaties en drukke kruispunten tot beheer en onderhoud van bruggen en sluizen. Daarvoor hebben we verschillende mensen in verschillende functies nodig, met ieder hun eigen rol, expertise en talenten. Service Technicus Bas vertelt wat zijn rol inhoudt.
Bas is Service Technicus in Limburg en werkt ruim twee jaar bij Dynniq. Hij zorgt onder andere dat objecten in goede staat blijven en optimaal functioneren. Hij draait storingsdiensten, bedenkt oplossingen voor storingen en kijkt hoe soortgelijke problemen in het vervolg kunnen worden voorkomen.
‘Het leukste aan mijn werk? De vrijheid en afwisseling. Je hebt geen vaste werkplek en geen dag is hetzelfde. Ook het uitpluizen van storingen geeft veel energie.’

Snel schakelen om storingen op te lossen

Bas voert samen met zijn collega’s het beheer en onderhoud aan bruggen en sluizen op en langs de Maas uit. ‘Het grootste deel van mijn werk bestaat uit het uitzoeken van storingen. Via de meldkamer wordt door Rijkswaterstaat een storingsmelding gemaakt. In principe bepaalt de meldkamer of sprake is van een urgente storing, die direct moet worden opgelost, of een niet-urgente storing, waarvoor de werkzaamheden worden ingepland. Ik overleg vervolgens met de klant of de melding direct of in de loop van de dag wordt opgepakt.’

Van een urgente storing is bijvoorbeeld sprake als deze (grote) impact heeft op het functioneren en/of de veiligheid van een brug of sluis, waardoor het reguleren van het waterpeil of het schutten van de scheepvaart niet goed mogelijk is. ‘Zo’n storing moet zo snel mogelijk worden opgelost. Soms kiezen we voor een tijdelijke oplossing, zodat de scheepvaart door kan, en gaan we daarna aan de slag met een definitieve oplossing.’

Aangekomen op locatie maakt Bas een grondige analyse van de storing en kijkt hij of de storing met het beschikbare materiaal, in zijn bus of op het object, (definitief) kan worden opgelost. Als er geen materiaal is, bestelt hij deze via ons kantoor. ‘We proberen storingen zoveel mogelijk bij dezelfde technicus te houden. Wat betekent dat ik, als het materiaal binnen is, terugkeer naar het object om de storing alsnog op te lossen.’

Preventief onderhoud

Het takenpakket van een Service Technicus bestaat daarnaast uit het begeleiden van onderaannemers en gepland onderhoud aan de bruggen en sluizen om te zorgen dat het object ook in de nabije toekomst correct blijft functioneren. Dit zogenoemde preventieve onderhoud staat in een onderhoudsplan omschreven en wordt periodiek bij de technici ingepland. Per object is een meerjarenonderhoudsplan gemaakt, waarin precies staat omschreven wanneer welke (deel)installaties preventief vervangen, getest of gesmeerd moeten worden.

Tot slot voert Bas regelmatig meerwerk uit aan installaties. Zo is recent een omroepinstallatie bij een van de bruggen geïnstalleerd. Daarnaast zijn de bekabeling en connectoren van hydrauliek units preventief vervangen. Dit gebeurde in samenwerking met Mourik Infra die de units heeft gereviseerd.

Extra veiligheidsmaatregelen

Als Bas bij een object in, over of langs het water komt, neemt hij extra veiligheidsmaatregelen. Wanneer hij op locatie aankomt, maakt hij eerst een risicoanalyse. Hoe is dit situatie? Zijn recent veranderingen aan het object of de omgeving uitgevoerd? Is het veiliger om het werk alleen of met z’n tweeën uit te voeren? ‘Het is ontzettend belangrijk dat iedereen in het team alle objecten die wij in beheer hebben kent. Nieuwe collega’s lopen bijvoorbeeld mee met anderen om de objecten te leren kennen en bij wijzigingen brengen we het volledige team op de hoogte.

Geen negen tot vijf baan

Werken als Service Technicus is geen negen tot vijf baan en dat is precies wat het werk voor Bas zo leuk maakt. ‘De vrijheid en dat geen dag hetzelfde is, zorgen dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ga. Als je aan een storingsdienst begint, weet je niet wat je de rest van je werkdag kan verwachten.’

De veelzijdigheid en de vele uitdagingen maken dat Bas echt op zijn plek zit. ‘Al heb ik ook de ambitie om door te groeien naar specialist. In die rol krijg ik te maken met de grootst en meest complexe storingen. Dat spreekt mij erg aan. Voor deze rol heb ik nog meer specialistische kennis nodig die ik wil opdoen door vlieguren te maken en speciale cursussen en trainingen te volgen, zoals bediening en besturing. Superfijn dat Dynniq mij hierin faciliteert door cursussen en trainingen te regelen!’

Spreekt werken in een creatieve, open en dynamische omgeving je aan? Wil je meer weten over werken bij Dynniq? Lees meer over onze bedrijfscultuur of bekijk onze vacatures.